آینده حزب‌الله پس از ترور سید حسن نصرالله

ترور سید حسن نصرالله

در شامگاه 27 سپتامبر 2024، جهان اسلام با خبری تکان ‌دهنده ترور سید حسن نصرالله، مواجه شد. که دبیرکل حزب ‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل به شهادت رسید. این واقعه که در جریان حملات هوایی گسترده اسرائیل به لبنان رخ داد، شوک بزرگی به جهان اسلام و به ‌ویژه محور مقاومت وارد کرد و واکنش ‌های گسترده ‌ای را در پی داشت.

گیت فروشگاهی گارنت

خرید گیت فروشگاهی دو آنتن گارنت برند آوانگارد با 10% تخفیف ویژه

کد تخفیف ویژه: garnet10

سیّد حسن نصرالله (۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴) روحانی شیعه و سیاستمدار لبنانی بود که از سال ۱۹۹۲ تا هنگام ترورش در سال ۲۰۲۴ به‌ عنوان سومین دبیرکل حزب سیاسی و گروه  شبه ‌نظامی حزب‌ الله لبنان  فعالیت می‌ کرد. وی به دلیل ارتباط با تروریسم بین‌المللی در لیست تحریم آمریکا و شش کشور حاشیه خلیج فارس قرار داشت.

نصرالله در خانواده‌ ای از شیعیان لبنان به دنیا آمد و تحصیلاتش را در صور به پایان رساند. او مدتی به جنبش امل پیوست و پس از آن به حوزه علمیه‌ ای در بعلبک رفت. او بعدها در مدرسه امل به تحصیل و تدریس پرداخت. نصرالله پس از تهاجم ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان به حزب ‌الله پیوست. در پی دوره کوتاه مطالعات دینی در ایران، نصرالله پس از ترور سید عباس موسوی در سال ۱۹۹۲ به لبنان بازگشت و رهبر حزب‌الله شد. 

جزئیات واقعه و واکنش ‌ها

ترور سید حسن نصرالله,سید حسن نصرالله
  • نحوه ترور: به گزارش مهر، روزنامه اسرائیلی «معاریو» ادعا کرده است که با کمک یک ماده شیمیایی که توسط فردی ناشناس به دست سید حسن نصرالله آغشته شده، اسرائیل توانسته است موقعیت او را ردیابی و با حمله ‌ای هوایی به مقرش در بیروت، او را ترور کند. این روزنامه مدعی شده است که فردی با سید حسن نصرالله دیدار کرده، دست او را فشرده و دستان وی را به ماده ‌ای آلوده کرده است که به اسرائیل در ردیابی او کمک کرده است. طبق این گزارش، اسرائیل در عرض دو دقیقه موفق به شناسایی موقعیت سید حسن نصرالله و اطمینان از حضور وی در مقرش در ضاحیه جنوبی بیروت شده است. گفته شده است که پس از این، جنگنده‌ های اسرائیلی ظرف چند دقیقه حملات هوایی به مقر نصرالله انجام داده و حدود ۸۰ تن بمب بر آنجا ریخته ‌اند.در ادامه این ادعا ها آمده است که سید حسن نصرالله به دلیل استنشاق گاز های سمی ناشی از این حمله و پس از پناه گرفتن در اتاقی بدون تهویه به شهادت رسیده است.
  • واکنش ایران: رهبر انقلاب به‌مناسب شهادت سیدحسن نصرالله و یاران شهیدش ۵ روز عزای عمومی اعلام کردند.
    دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام جنایتکارانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهید والامقام سیدحسن نصرالله را که عمر پربرکت خود را در مسیر دفاع از حقوق مظلومان و مستضعفان و ایستادگی در برابر تجاوز و ظلم سپری کرد، محکوم می‌نماید و این جنایت را دلیل روشنی بر ماهیت تروریستی و جنایت پیشه آن رژیم غاصب می‌داند. 
  • واکنش لبنان: حزب‌الله لبنان ضمن تأیید شهادت سید حسن نصرالله، اعلام کرد که تا توقف کامل حملات اسرائیل به غزه، به مقاومت و حملات خود ادامه خواهد داد. 
  • واکنش اسرائیل: اسرائیل مدعی شد که این ترور در پاسخ به حملات حزب‌الله به شهرک ‌های صهیونیست ‌نشین در شمال فلسطین اشغالی صورت گرفته است.
  • واکنش جهان اسلام: بسیاری از کشور های اسلامی و گروه‌ های مقاومت، این ترور را محکوم کرده و آن را ضربه‌ ای به محور مقاومت دانستند.

آینده نامعلوم

تماس با ما
برای اطلاع دقیق از کیفیت و قیمت محصولات یا برای خرید عمده + مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.

شهادت سید حسن نصرالله، فصل جدیدی را در تحولات منطقه و به ‌ویژه درگیری ‌های اسرائیل و حزب‌ الله آغاز کرده است. آینده این تحولات و تأثیرات بلند مدت این واقعه بر منطقه، هم چنان نامعلوم است و به واکنش ‌ها و تصمیمات مختلف بستگی دارد.

امیر محبی
ارسال دیدگاه