فوری: مسعود پزشکیان رئیس جمهور نهم ایران شد!

مسعود پزشکیان

انتخابات ر​یاست جمهوری ۱۴۰۳ که پس از سانحه بالگرد و شهادت ابراهیم رئیسی یک سال زودتر از موعد برگزار شد، شاهد رقابت بین چند نامزد برجسته بود.

در دور اول، دکتر مسعود پزشکیان با کسب 10,415,991 رأی، سعید جلیلی با 9,473,298 رأی و محمد باقر قالیباف با 3,383,340 رأی به رقابت پرداختند. اگرچه سعید جلیلی با حمایت سپاه پاسداران و جریان اصول‌گرا، به عنوان رقیب اصلی پزشکیان شناخته می‌شد، اما نتوانست در دور اول پیروز شود و هم جلیلی و هم پزشکیان به دلیل کمتر بودن ارای آن ها به زیر 50 درصد با هم به دور بعد رفتند، که رقابت بین پزشکیان و جلیلی شدت گرفت.

مسعود پزشکیان با حمایت گسترده اصلاح‌ طلبان و شخصیت ‌های معتدل و همچنین جلب توجه بخش بزرگی از رأی‌ دهندگان جوان و میانه ‌رو توانست رای بیشتری را کسب کند و  پیروز شود.

علیرغم انتقادات و مخالفت‌ هایی که از سوی برخی از اصلاح ‌طلبان جوان نسبت به کاندیداتوری او وجود داشت، حضور او در انتخابات موجب افزایش نرخ مشارکت تا حدود ۴۰ درصد شد و در دور دوم نزدیک 50 درصد، در حالی که پیش ‌بینی‌ ها نشان می‌ دادند که بدون حضور او، مشارکت می‌ توانست به کمتر از ۲۵ درصد برسد. در نهایت، دکتر مسعود پزشکیان توانست با کسب 16,384,403 رأی با اختلاف قابل توجهی به عنوان رئیس‌ جمهور انتخاب شود و دوره چهاردهم ریاست جمهوری ایران را آغاز کند.

گیت فروشگاهی اینفینیتی

خرید گیت فروشگاهی اینفینیتی برند آوانگارد با 15% تخفیف ویژه

کد تخفیف ویژه: infinity15

زندگی نامه مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان در 7 مهر 1333 در شهر مهاباد به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مهاباد و ارومیه گذراند و دیپلم صنایع غذایی را در این شهر کسب کرد. سپس به عنوان سرباز به شهر زابل اعزام شد و در آن جا به فعالیت‌ های فرهنگی و ساخت مسجد پرداخت.

او به دلیل تمرد از دستورات توبیخ شد و تجربیات این دوران تأثیر بسزایی در زندگی او داشت. پس از اتمام دوران سربازی، تصمیم گرفت که پزشک شود و در سال 1355 از رشته پزشکی شهر تبریز قبول شد.

در دوران جنگ تحمیلی، به عنوان مسئول اعزام اکیپ‌ های پزشکی به مناطق عملیاتی فعالیت داشت و در بسیاری از عملیات ‌ها، به‌ عنوان رزمنده و پزشک حضور فعال داشت. پس از اتمام دوره پزشکی عمومی، به تدریس پرداخت و در سال 1369 مدرک تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه تبریز گرفت.

سپس دوره فوق‌ تخصص جراحی قلب را شروع کرد. و در سال 1372 فارغ‌التحصیل شد. پس از فعالیت علمی در بیمارستان قلب شهید مدنی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را عهده‌ دار شد و نیز از سال 1380 تا 1384، سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دولت محمد خاتمی بر عهده داشت.

از سال 1387 نماینده حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بوده است. او در هشتمین دوره مجلس، به عنوان نایب ‌رئیس اول مجلس انتخاب شد. وی به عنوان یکی از چهره‌ های برجسته اصلاح‌ طلبان شناخته می‌ شود و در انتخابات 1403 با حمایت اصلاح ‌طلبان و شخصیت‌ هایی مانند محمد خاتمی وارد رقابت شد و وی در زمان حاضر نیز در روز گذشته با رأی مردم به‌عنوان رئیس‌ جمهور ایران انتخاب شد.

البته شایعاتی هست که ایشان دکتری مدیریت از دانشگاه هاروارد دارند ولی تایید نشده این مسئله، همچنین مسعود پزشکیان مسلط به سه زبان رسمی دنیا می باشد.

امیر محبی
ارسال دیدگاه